Fysiikka on viimeisten vuosikymmenten aikana avannut
huimia ja paradoksaalisia näkymiä maailmankaikkeuteen ja aineelliseen
maailmaamme sellaisena kuin se ilmenee meille havaintojen ja teorioiden valossa.
Fyysikot ovat heittäneet verkkonsa todellisuuden syvyyksiin, ja saalista on
tullut hämmentävänkin paljon. Olemme saaneet jopa empiiristä tietoa koko
maailmankaikkeudesta, sen geometriasta, historiasta ja mahdollisesta
kohtalosta. Myös aineesta meillä on hämmästyttävän hyvä, melkein kaikki
havainnot selittävä ja melkein kaikki kokeet onnistuneesti läpäisevä, tosin
valitettavasti arkiselle ymmärrykselle vieras teoria.
Fysiikan kieli on useimmille meistä vaikeaa, koska se on
pitkälle vietyä matematiikkaa, ja ainakin jotkut fyysikot ovatkin sitä mieltä,
että tavallisen maallikon, ja siis myös filosofin, on käytännössä mahdotonta
todella ymmärtää, millainen maailma perimmältään on. Fyysikot ovat kyllä kirjoittaneet suurelle
yleisölle tarkoitettuja teoksia, mutta ovat yleensä olleet sitä mieltä, että
niissä asiat voidaan esittää vain vertauskuvallisesti, ja että todellisuus
paljastuu vain matemaattisten teorioiden ymmärtämisen kautta, kun on ensin
opiskeltu alaa 5-10 vuoden ajan.
Vertauskuvallinen esitystapa voidaan kuitenkin viedä myös
liiallisuuksiin, kuten mielestäni on tapahtunut esimerkiksi Kari Enqvistin
teoksessa Ensimmäinen sekunti, jossa
kirjoittaja esittää uusimmat kosmologiset teoriat ja niiden historian noin 200
sivulla. Esitys on melkoista vertausten ilotulitusta ja sinänsä nautittavaa
tekstiä kirjallisesti, mutta – käyttääkseni saman tapaista esitystapaa – teos
on ikään kuin lasi poreilevaa shamppanjaa, joka ei ainakaan minulla olisi
mennyt päähän ellen olisi jo aikaisemmin ottanut pohjia Weinbergin, Feynmanin
ja Syksy Räsäsen seurassa, ja kaikesta huolimatta jäi sellainen tunne, että
teoksen luettuani ymmärsin vähemmän kuin sitä ennen. Mutta ehkä tämä on minun
henkilökohtainen ongelmani.
Fysiikalla on empiirisenä tieteenä se etu puolellaan esimerkiksi
filosofiaan nähden, että se voi jatkuvasti kehittää ja paikkailla matemaattisten
teorioiden muodostamaa pyyntiverkkoaan havaintojen ja kokeiden osoittaessa,
että vanha verkko ei enää toimi. Siksi fysiikan ja muidenkin luonnontieteiden
kehittyminen on nopeaa, kun taas filosofia jo luonteensa takia näyttää
joidenkin mielestä junnaavan paikallaan ja pyörittelevän samoja vanhoja
ongelmia vuosisadasta toiseen. Mutta filosofien pyydykset ja saaliit ovatkin
toisen tyyppisiä, eikä hitaus ole aina pahe.
Fysiikan tutkimuskohteena on aineellinen maailma ja
maailmankaikkeus sellaisena kuin se näyttäytyy meille. Filosofia sen sijaan
haluaa ymmärtää olemisen kokonaisuuden. Filosofia on reflektoiva tiede. Sen
tutkimuskohteena on ’me maailmassa’ tai ’minä maailmassa’. Filosofi asettaa
kysymyksenalaiseksi ja kritiikkinsä kohteeksi sen materialistisen,
fysikalistisen ja reduktionistisen ontologian, joka on vallalla
luonnontieteissä melko yleisesti ja kritiikittömästi. Vaikka tämä taustalla
oleva ontologia ei olekaan juuri haitannut luonnontieteiden edistymistä, se on
kuitenkin johtanut joihinkin kummallisiin tulkintoihin, joiden purkamisessa
filosofeilla olisi varmaan sanansa sanottavana, ja jos mahdollista dialogissa
fyysikoiden kanssa.
Mutta voi olla, ettei se ole mahdollista. Fysiikan
menestyksen rohkaisemana ainakin jotkut fyysikot ainakin Suomessa ovat ottaneet
melkein halveksivan asenteen filosofeja kohtaan ja olleet sitä mieltä, että
heillä ei ole mitään annettavaa fysiikalle. Tälle asenteelle saattaa olla joitakin
perusteita, joita en ehkä tunne tarpeeksi hyvin, mutta molemmin puolin on
provosoitu ja provosoiduttu. Tästä lähtien ainakin tämän jälkimmäisen voisi
mielestäni jättää väliin ja keskittyä esimerkiksi seuraavien fysiikan
maailmankuvaan liittyvien filosofisten ongelmien pohtimiseen:
1. Sattuma. Kosmologit sanovat, että maailmankaikkeus on
syntynyt sattumalta, koska heti alkusingulariteetin jälkeen tapahtuneen
inflaation selittävä inflatoni noudattaa samanlaista todennäköisyysperiaatetta
kuin muutkin kentät. Puhe sattumasta kaiken olevan yhteydessä on kuitenkin
melko absurdia, siis että olisi sattumaa, että jotain ylipäänsä on olemassa.
Ainakin sanojen merkitystä pitäisi harkita hieman tarkemmin, koska kaikkien
tuntemasta sattumakäsitteestä ei voi olla kysymys. Vaikka sattuman käsite
voidaankin hiukkasfysiikassa formuloida kauniin matemaattisesti, se on silti outo
ja suuri käsite ja joidenkin mielestä tietämättömyyden synonyymi.
2. Aika. Millainen on fysiikan aika-avaruuden suhde
subjektiiviseen aikaan. Olen alustavasti yrittänyt määritellä olemisen
ydinrakenteena pitämäni subjektiivisen ajan siten, että siinä nykyisyys
vaihtuu jatkuvasti menneisyydeksi uuden nykyisyyden kiteytyessä sen tilalle
tulevaisuuteen suuntautuvassa tapahtumisen virassa. Se että tämä on ajan
alkuperäinen merkitys, on tietenkin ontologinen kannanotto, mutta näiden kahden
aikakäsityksen välinen suhde on joka tapauksessa mielenkiintoinen riippumatta
siitä, pidetäänkö ainetta vai tietoisuutta ontologisesti ensisijaisena. Itse
ajattelen, että myös fysiikan aikakäsite on peräisin subjektiivisesta
aikatietoisuudesta, joka oikeastaan ei ole tietoisuutta ajasta vaan aika itse
alkuperäisessä merkityksessään.
3. Mikä on todellista? Fyysikot ovat yleisesti sitä mieltä,
että todellisuus ei ole ollenkaan sellainen kuin koemme sen arkielämässä, että esineiden tai
olentojen todellinen olemus löytyy vasta kun ne on ”selitetty” palauttamalla ne
”kvarkkien tanssiksi”, eli fysiikan peruskomponenteiksi, ja alkuperäisiä
olioita pidetään eräänlaisina harhanäkyinä, Platonin luolan varjoina. Oma
intuitioni sanoo, että esimerkiksi kesäisellä niityllä lentelevä kärpänen on
paljon todellisempi kuin sen muodostavat alkeishiukkaset, varsinkin kun sillä
mitä ilmeisimmin on kokemuksia ympäristöstään. Fysiikka ja biologia vain
kuvaavat sen rakenteen ja historian loogisesti johdonmukaisella tavalla niin
tarkasti kuin mahdollista, rikastavat ja selventävät sen olemusta ja teorioiden
avulla liittävät sen muuhun todellisuuteen, mutta eivät lopultakaan selitä,
miksi kivet, kärpäset ja ihmiset ovat olemassa sellaisina kuin kohtaamme ne
maailmassa, eivätkä varsinkaan sitä miksi minä olen olemassa. Minulle maailma
on yhä mysteeri Darwinin ja Einsteinin jälkeenkin, ja oma olemassaoloni on
kaikkien mysteerien äiti, jonka ymmärtämiseksi, jos se on ylipäänsä
mahdollista, tarvitaan paljon muutakin kuin fysiikkaa ja biologiaa.
4. Indeterminismi. Voisiko olla löydettävissä jokin
yhteys toisaalta kvanttimekaniikan kuvaaman aaltofunktion romahduksen eli
epämääräisyyden häviämisen ja toisaalta subjektin spontaanisuuden eli teon,
valinnan ja päätöksenteon aktien välillä? Nämä aktithan tulkitaan usein sellaisen
vapauden ilmenemismuodoiksi, jota ei voida sovittaa yhteen kausaalisen
determinismin kanssa. Voihan olla, että mitään yhteyttä ei ole, mutta näiden
asioiden pohtiminen johtaisi jälleen kerran pohtimaan myös ontologisia
kysymyksiä.
5. Merkitys. Fyysikko näkee maailman matemaattisten
teorioiden läpi ja sanoo, että muulla tavoin sitä ei voidakaan aidosti ymmärtää.
Filosofi yrittää ymmärtää maailmaa oman olemassaolonsa kannalta ja etsii sen
merkitystä. Koska monelle filosofille matematiikka on vieras kieli, olisi
suotavaa, että joku kääntäisi fysiikan salakirjoituksen kielelle, jota myös maallikko
– ja ehkä jopa filosofi – voisi ymmärtää. Tätähän on kyllä tehtykin, mutta jos
aina sanotaan, että tämän kaltaiset kuvaukset eivät tavoita varsinaista
totuutta, filosofilta alkaa usko loppua. Mielestäni sen paremmin fyysikon kuin filosofinkaan ei pitäisi
eristäytyä omaan pönttöönsä.
Monia muitakin filosofia kiinnostavia kysymyksiä fysiikan teorioista ja taustaoletuksista varmaan löytyy, ja luulisi että nämä kysymykset kiinnostavat myös fyysikoita itseään. Toivottavasti dialogia syntyy myös Suomessa.
Monia muitakin filosofia kiinnostavia kysymyksiä fysiikan teorioista ja taustaoletuksista varmaan löytyy, ja luulisi että nämä kysymykset kiinnostavat myös fyysikoita itseään. Toivottavasti dialogia syntyy myös Suomessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti