Olen olemassa, tänne maailmaan ilmestynyt, maailmaan joka on minulle ilmestynyt.
Olen suhteessa maailmaan, ja tässä suhteessa on kaksi
osapuolta: toisaalta minä, subjekti, immanenssi, ja toisaalta maailma,
transsendenssi.
Koska olen suhteessa maailmaan, minun on oltava
maailmassa ja siis kuuluttava myös transsendenssiin. Siksi minulla on oltava
ruumis, jonka välityksellä olen suhteessa maailmaan.
Olemassaoloni toteutuu siis suhteessani maailmaan, ja
koska tämä suhde on ruumiillinen, kutakin immanenssin eli tajunnan tilaa vastaa
aina yksikäsitteisesti jokin tapahtumien kokonaisuus ruumiissani. Immanenssi ja
transsendenssi on kuitenkin aina pidettävä käsitteellisesti erillään
toisistaan, eikä minkäänlainen reduktio ole mahdollinen.
Ruumiini on ikään kuin tajuntani peilikuva: kun liikutan
kättäni (kokemus), käteni liikkuu (tapahtuma maailmassa), tai kun ajattelen
jotain, jotain tapahtuu aivoissani. Kyseessä on siis sama tapahtuma toisaalta
immanenssin ja toisaalta transsendenssin tasolla tarkasteltuna.
Jotkut kognitiotieteilijät ajattelevat, että tietoisuuden
ilmiöt voidaan palauttaa aivotapahtumiin samalla tavalla kuin aivotapahtumat
voidaan palauttaa alkeishiukkasten välisiin vuorovaikutuksiin. He kysyvät,
miten aivot tuottavat tietoisuuden. Tämä kysymys on osoittautunut vaikeaksi, ja
syykin on mielestäni selvä: mitään ongelmaa ei ole. Tieteen tehtävänä on vain
kuvata havaitut vastaavuudet.
Aine, aineellinen maailma ja maailmankaikkeus
objektiivisina ilmiöinä ovat juuri objektiivisuudessaan
subjekti-objekti-suhteen osapuolia. Subjektista emme pääse eroon. Se on mukana
kaikessa olevan kokonaisuutta koskevassa tutkimuksessa joko tietoisesti tai
tiedostamatta, eikä vain aineen heijastumana tai edes emergenttinä
ominaisuutena vaan kaiken lähtökohtana. Luonnontieteet ovat tosin edistyneet
huomattavan pitkälle sulkeistamalla tietoisuuden, mutta samalla sen ontologinen
asema on jäänyt epäselväksi, mikä ilmenee esimerkiksi juuri tässä yrityksessä
palauttaa tietoisuus aivotapahtumiin.
Tieteen sen paremmin kuin filosofiankaan ongelma ei ole,
miten aivot luovat ajatuksia, koska kysymys ei ole mielekäs. Tieteen ongelma on
aivojen ja ajatusten välisen korrelaation kuvaaminen ja selvittäminen.
Filosofian ongelma on sen ymmärtäminen, miksi ajatteluun tarvitaan aivoja,
toisin sanoen mikä on aineellisen maailman asema subjektin olemassaolossa.
Elämme nimittäin juuri siinä samassa ja ainoassa maailmassa, joka näyttäytyy
meille objektina, ja juuri tästä refleksiivisestä suhteesta johtuu jakautuminen
mieleen ja aineeseen, ajatuksiin ja aivotapahtumiin. Se, mitä tämä yhteinen
maailmamme perimmältään on ja miksi se jakaa meidät tällä tavalla kahtia, selviää
ehkä vasta kun ymmärrämme syvällisesti toisten subjektien olemassaolon ja
intersubjektiivisuuden merkityksen.
Kysymys ei ole siitä, että tietoisuudella ei olisi
aineellista perustaa vaan siitä, mikä on tietoisuuden ontologinen suhde
perustaansa.
Olen subjekti, ja kohtaan itseni objektina maailmassa.
Tästä kohtaamisesta syntyy palautumaton dualismi tietoisuuteni ja ruumiini
välille. Ajatteluni heijastuu aivotapahtumina samalla tavalla kuin peiliin
katsoessani liikkeeni toistuvat peilikuvana. Tässä tapauksessa kuitenkin peili
heijastuksineen on aina jo mukana liikkeessä sen sisäisenä rakenteena.
Voisimme ehkä tiivistetysti ja hieman runollisesti sanoa,
että maailmankaikkeus ei ole synnyttänyt tietoisuutta, vaan tietoisuus on
synnyttänyt maailmankaikkeuden kodikseen. Tämä ei kuitenkaan merkitse
kausaalisuhdetta, vaan sitä että tietoisuus on ontologisesti ensisijainen
maailmaan nähden, joka muodostaa yhdessä ajallisuuden kanssa olemassaolon
perusrakenteen. Kun puhumme tästä rakenteesta, esimerkiksi muuttuvasta
maailmasta, oletamme aina jo suhteen puhujaan, subjektiin, eikä maailmasta sen
enempää kuin ajastakaan voida mielekkäästi puhua ilman tätä suhdetta, vaikka
sitä ei ilmaistaisikaan. Jos en olisi olemassa, mitään ei olisi. Siksi subjekti
on ikuinen.
Kuten yllä olevasta käy ilmi, myös aika on subjektiivisuuden
piiriin kuuluva käsite. Se on tietoisuuden ja samalla olemisen ydinrakenne,
jossa nykyisyys vaihtuu jatkuvasti menneisyydeksi uuden nykyisyyden kiteytyessä
sen tilalle tulevaisuuteen suuntautuvassa tapahtumisen virassa. Fysiikan
aika-avaruuden komponenttina aikaa sen sijaan tarkastellan ikään kuin
ikuisuuden näkökulmasta, jolloin nykyisyys, menneisyys ja tulevaisuus
eliminoituvat. Tämä on aivan asianmukainen konstruktio ja toimii teorian
puitteissa niin kuin pitääkin. Fyysikko kuitenkin ymmärtää väärin
tietoisuuden aseman todellisuuden kokonaisrakenteessa, jos hän pitää
nykyisyyden ja tapahtumisen kokemuksia jonkinlaisina harhoina tai rajoitustemme
synnyttäminä kokemuksina ja alkaa etsiä syytä niihin fysiikan oman
aikakäsityksen ja aivojen toiminnan pohjalta. Tätä näennäisongelmaa näyttävät
jotkut fyysikot joskus vapaamuotoisissa teksteissään pohdiskelevan. On
kuitenkin selvää, että tietoisuuden perusrakenteita ei voi selittää
tietoisuuden kohteiden avulla, olivatpa nämä kohteet kuinka objektiivisia ja
”tosiolevaisia” tahansa.
Olen
tässä käyttänyt käsitteitä ’subjekti’ ja ’tietoisuus’ synonyymeinä, jolloin
’tietoisuus’ ei liity erityisesti tietoon vaan mihin tahansa kokemukseen, ja on
oikeastaan sama käsite kuin joittenkin suomalaisten fenomenologien ’tajunta’.
Myös subjektin käsite vaatisi tietenkin oman analyysinsä, mutta riittänee kun
totean, että sillä ei tarkoiteta yksilöllistä, empiiristä ”minuutta” vaan yllä
sanotun mukaisesti kaiken olevan eliminoimatonta perusedellytystä, sitä että
kaikki on suhteessa minuun, tai että maailma on minun maailmani, kuten jo
Ludwig Wittgenstein oivalsi.
Vaikka
maailmankaikkeus on täynnä tapahtumia, joita mikään tietoisuus ei ole
todistamassa, kaikki nämä tapahtumat ovat kuitenkin olemassa vain jollekin
tietoisuudelle, nimittäin sille joka juuri nyt kokee juuri nämä kokemukset
juuri tässä kohtaa maailmassa, vaikka kyseiset tapahtumat eivät kuulukaan sen
kokemuspiiriin. Siten myös se todellisuuden osa, joka on tietoisuuden
tavoittamattomissa, edellyttää tietoisuutta, jonka tavoittamattomissa se on.
Filosofian tehtävä on kunnianhimoinen: se haluaa ymmärtää
kaiken. Päästäkseen edes alkuun sen on hylättävä kaikki ”käytetyt” ontologiat
materialismista spiritualismiin ja lähdettävä liikkeelle siitä mikä on
itsestään selvää ja varmaa ja minkä vastakohta ei ole ajateltavissa: olen
olemassa. Sanalla ’minä’ on nimittäin, kuten jo todettu, kaksi merkitystä:
toisaalta se viittaa erääseen yksilöön ja toisaalta subjektiin, joka kokee
kaikkien yksilöiden kokemukset. Juuri tässä jälkimmäisessä merkityksessä lause
’olen olemassa’ on aina tosi ja muodostaa näin filosofian luontevan lähtökohdan,
sillä olemassaoloni on kaiken olemisen välttämätön ehto ja samalla se mistä
kaiken olemisen merkitystä on lähdettävä etsimään.
Kopernikaanisen vallankumouksen kauneimmat hedelmät ovat
ehkä vasta kypsymässä.
Durkheim?
VastaaPoistaIle
En ole lukenut Durkheimia.
VastaaPoista